Jeep Cherokee Trailhawk

Jeep Cherokee Trailhawk

Jeep Cherokee TrailhawkJeep Cherokee Trailhawk gereden

De Jeep Cherokee Trailhawk is een echte 4×4, maar de Cherokee is ook leverbaar met tweewielaandrijving. En met keuze uit drie vierwielaandrijvingsystemen, voor fun off-roadrijden, onder alle denkbare omstandigheden. En dat laatste hebben we geprobeerd ook! In de Trailhawk versie! Vooroordelen terzijde, we gaan…..

JA-HOEOEOE… !!

Jeep Cherokee TrailhawkWe rijden. De Cherokee is de eerste Jeep die de achterwielaandrijving uitschakelt zodat er minder brandstof nodig is als de 4×4-capaciteit niet noodzakelijk is. De uitschakeling van de aandrijving op de achteras gebeurt volledig onmerkbaar. Een heel enkele keer, als je de aandrijflijn bij optrekken flink mishandelt, voel je het inschakelen wel licht. Bij hard optrekken een beetje wielspin voor en ‘klik’, de achterwielen doen mee; weg wielspin. De tractiecontrole helpt De Jeep Cherokee Trailhawk dan natuurlijk ook. En in het terrein kiest de slimme 4×4-automaat – in instelling ‘auto’ – voor elk type ondegrond de juiste instelling; sneeuw (hadden we niet), zand/modder, rots en bovendien is er een sport-stand. De zo’n 270 pk (200kW) Pentastar motor krijgt zelfs niet de gelegenheid om de auto tot de bodemplaat in het zand te verzingen. De elektronca grijpt ver vantevoren in. Slippen, driften en uitglijden is al evenmin mogelijk. Om dat te bereiken zul je zelf moeten handelen, door alles aan veiligheidsmaatregelen uit te schakelen. Maar of dat nou de bedoeling is van deze Jeep. Waarschijnlijk niet, want waarom zou je dan kiezen voor die rond 70 verschillende veiligheidsopties….

Jeep Cherokee TrailhawkVoor de gemiddelde autorijder zal de vering stug overkomen, maar voor Jeep-eigenaren nauwelijks. De vering is stug genoeg om een leuk spongetje toe te laten of een drempel voor 30…, met 60 km/u te nemen. Leuk voor degene die achter je rijdt. Hij is dus stug geveerd, maar daarmee ook berekend om vijf inzittenden en bagage door het terrein en over stijle dijken te slepen. Reken er maar op dat de wielen dan in de wielkasten verdwijnen als er nog maar twee de grond raken. En natuurlijk kun je de druk in de banden altijd nog wat verlagen. Die zet Jeep standaard op 2,6 bar. Hoog, maar dat doen alle merken tegenwoordig om de rolweerstand te verlagen en daarmee het brandstofverbruik positief te beïnvloeden.

Over brandstofverbruik zullen we het hier maar niet hebben. OK, 6 liter per 100 km hebben we zien staan bij 80 km/u, dus het kan best zuinig. Als je zoals wij de 270 paarden regelmatig aanspreekt – steeds als er maar even gas gegeven kan worden – kom je met heel andere afstandsintervallen aan de pomp te staan. Maar met een dikke grijns om je mond. Dat dan wel weer.

Onder elke omstandigheid komt elke bestuurder dus met deze auto veilig thuis. En kom je toch ergens te kort, bijvoorbeeld in een moddergat, of omdat een helling vol grind te stijl blijkt, dan schakel je de reddende lage gearing en de achteras-locker in, en rijden maar weer. En naar beneden regelt hill-descent voor je. De Trailhawk mag ruim 2.200 kg aanhanger trekken, dus een paardentrailer of caravan is geen probleem. En wegrijden daarmee, van een kleiweide in de Ardennen of een modderveld bij een evenement? Geen kunst; gewoon gas geven, de auto redt je er 100% uit. Commentaar van aan zware mechanische 4×4-systemen vasthoudende ‘oldtimers’ kun je naast je neerleggen. Jij rijdt en jij blijft rijden, en je hebt er geen jarenlange ervaring in terreinrijden voor nodig. Je bent gewoon altijd als eerste weg. Zoals Jeep zegt; “Adventure begins here.”

Drie uitrustingsniveaus: Longitude, Limited en Trailhawk

De Jeep Cherokee is geïntroduceerd in de uitvoeringen Longitude, Limited en Trailhawk.

De Trailhawk die wij rijden heeft een uitrusting met onder meer 17-inch LM-velgen, parkeerhulp voor en achter (en deze waarschuwd niet alleen; hij remt voor je als je dat zelf te laat doet), inparkeerhulp, een 8,4-inch touchscreen Uconnect infotainment met navigatie, een Alpine-audiosysteem met negen speakers en surroundsound, het instrumentenpaneel met 7-inch kleurendisplay, een achteruitrijcamera, een elektrisch bedienbare achterklep en achtvoudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel.

Jeep Cherokee Trailhawk

Er mee rijden is een peulenschilletje. Hier zonder moeite over de zeedijk aan de Nederlandse kust.

Topmodel Trailhawk onderscheidt zich verder met extra’s als Jeep Active Drive II met hoge en lage gearing, Selec-Speed-regeling, Hill Descent Control (HDC) en bodembeschermplaten aan de onderzijde van de carrosserie. Bovendien had Jeep bijna elke denkbare optie gemonteerd, zoals afstandradar en alle denkbare nood en waarschuwingsystemen zoals voor plotseling remmende voertuigen; het aanrijdingswaarschuwingsysteem. Een klein puntje van kritiek gaat naar de navi. In druk verkeer bljft die tot vervelens aan toe roepen dat er “verkeersbelemmeringen” op de route staan. Zelfs als je al dik in de bedoelde file staat. Ergerlijk, maar eerder een TomTom-kwaal dan die van Jeep.

Met de sterke 3.2-liter V6 Pentastar benzinemotor met die unieke negentraps automatische transmissie zet de Cherokee een topprestatie neer door in zo’n negen seconden van stilstand naar 100 km/u op te trekken. De 8,1 tot 8,4 van Jeep halen we met volle tank en twee personen net niet.

Met de caravan? Klik hier.

Jeep Cherokee trail hawkHet door ons gereden off-road topmodel Trailhawk, met 270 pk, automatische negentraps automatische transmissie is vanaf € 67.490 beschikbaar.

Conclusie: Fijne Jeep. Prachtige details. We – the wife and I – LOVE it.

Bekijk <hier> ons filmpje.

En met dank aan Mat van Jalopnik.com, voor de insiders nog even het volgende….

Jeep-liefhebbers houden van de Jeep Cherokee XJ. Hij is betrouwbaar, goedkoop, effectief en absoluut klassiek. De nieuwe Cherokee werd dan ook het mikpunt van spot. Maar het design is modern, opvallend en onmiskenbaar als deze Jeep in je achteruitkijkspiegel nadert. De nieuwe 2014 Jeep Cherokee is ook minstens zo capabel als de originele XJ….

1. The originele Jeep Cherokee XJ was geen truck!

Dat gezeur over het ladderchassis van de Cherokee XJ? Het bestaat niet. AMC, eigenaar van Jeep, investeerde 250.000.000 Reagan-dollars subsidie in een korter, smaller en lager unibody platform. Klinkt bekend? Als het internet toen had bestaan dan zou iedereen toen al moeten horen over hoe de XJ Jeep zou ruïneren

2. De Jeep Cherokee XJ is krachtiger?

De beste versie van de XJ was de 4,0-liter zes-lijn. Dat is een kanjer van een motor. Toch, in het beste geval, produceerde hij 190 pk met een koppel van zo’n 300 kW. Nu je krijgt 270 pk en 315 KW uit de zescilinder motor.

3. De Jeep Cherokee XJ vrijloophoeken?

Het vergelijken van een standaard XJ met een standaard 2014 Cherokee op off-road capaciteiten zal leuk zijn. Iemand zal het uiteindelijk wel doen. De vrijloophoek voor en achter en de overloophoek zijn dan een belangrijk onderdeel.

vrijloophoek voor : 38 º (XJ) versus 29.9 º (Trailhawk)

vrijloophoek achter : 31 º (XJ) versus 32,1 º (Trailhawk)

overloophoek : 21 º (XJ) versus 22,9 º (Trailhawk)

Dat is redelijk vergelijkbaar.

4. De Jeep Cherokee XJ is hoger?

De standaard bodemvrijheid van een XJ was 18,5 cm, voor een standaard Cherokee 21,1 cm. Die van de nieuwe Trailhawk Cherokee 22,1 cm.

5. Zijn Jeep Cherokee crawlratio is beter?

De crawlratio is de maat voor de laagste versnelling van een voertuig, wat belangrijk is als je voor het uiterste gaat door te ‘kruipen’ over iets. De standaard crawlratio in de Trailhawk is 56:1, bijna het dubbele van dat van de standaard XJ.