Jeep Renegade

Jeep Renegade gereden

Jeep RenegadeVandaag kregen we de kans om een uurtje of twee met de nieuwe Jeep Renegade 2.0 Multijet AWD H6 Limited van 140 pk te rijden. De Jeep Renegade, met in Nederland een verkoopprijs van €36.190, inclusief een smak aan belastingen, is een echte Jeep. Dat staat nu vast, zelfs met in het achterhoofd dat wij eigenlijk onvoorwaardelijk fan zijn van het legendarische merk. Zelfs als we ons realiseren dat hij in Europa wordt gebouwd. En zelfs nu er bovendien op dit onderstel een Fiat 500 X verkrijgbaar is.

Een paar opties, waarvan het infotainmentcentrum en de lederen bekleding (niet onze favoriet omdat het glad is) nog de duurste, drijven de prijs op naar €42.903,70, inclusief de mooie kleur Glacier Metallic en de 18″ velgen.

Jeep Renegade greppel vaardigStop maar met dat gezeur en gezever over “…een Fiat 500” of “…geen echte Jeep”. We hebben ‘m gereden en hij staat z’n mannetje echt. Natuurlijk, het is geen Wrangler, geen Grand Cherokee en geen oer-Renegade, maar afkraken is dom. De auto is ontworpen in Amerika, met designkenmerken die we jaren geleden al in diverse prototypes voorbij zagen komen, en in Europa gebouwd. Maakt dat het een minder interessante Jeep? Natuurlijk niet, want de auto’s van ons merk worden ‘all over the world’ gebouwd. Nog nooit heb ik iemand horen zeuren dat de Wrangler uit Egypte geen echte is. Of de YJ uit Iran. Let op onze voorspelling, deze auto wordt met name in bergachtig gebied zoals de Alpen een verkoopsucces.

Jeep Renegade rotsenBovendien is de nieuwe Renegade niet klein. Met afmetingen van 1,70 m hoog, 4,25 lang en 1,80 breed, en een rijklaar gewicht van 1.500 kg, staat er echt wel wat voor je klaar; met een door de vierkante vormgeving zelfs nog verrassender binnenruimte. De Renegade 2015 is net als de Cherokee ontworpen om Jeep wereldwijd verder te brengen. De auto’s beschikken dan ook grotendeels over dezelfde aandrijftechnieken. Onze 2.0 diesel met handgeschakeld 6 bak toont in Amsterdam op wat achteraf plekjes vlakbij IJburg, dat hij wel degelijk over offroad capaciteiten beschikt. Daarvoor zorgt het Jeep Active Drive full-time 4×4 systeem. Hoewel de Renegade is uitgerust met uitschakelbare achterasaandrijving (PTU) – voor grotere brandstof efficientie – rijdt hij, gestuurd door het automatisch kiezende Selec-Terrain systeem met vier instelmodes (Auto, Sneeuw, Zand en Modder), veilloos een helling naast de snelweg op, door een drassige greppel en van en stoeprand waar elke andere auto z’n dorpel zou vervormen. En met een wiel in de lucht blijft natuurlijk gewoon ALTIJD aandrijving beschikbaar. Gas er op en doorrijden, ongeacht de omstandigheden. Zelfs de oever beschermende rotsblokken van IJburg vormde geen probleem, als zaten we daar, met de grote gaten er tussen, wel bijna aan de grens. Moet je je voorstellen hoe dat zou gaan met de nog verwachte TrailHawk-versie, waarop als vijfde selectie een exclusieve Rots-instelling is opgenomen in het Select-Terrain systeem en bovendien een crawl versnelling.

Binnenkort rijden we ook nog even met 1.500 kg aan de haak van deze stoere vakantiewagen. <klik>